9 клас

29.10.2020                                 9-А,9-Б, 9-В,9-Г, 9-Д класи  
Тема: Біологічні ритми і здоров’я. Значення сну в юнацькому віці.

                

Матеріали до уроку:

На життєві процеси організмів впливають біологічні ритми – регулярні кількісні та якісні зміни, що відбуваються на молекулярному, клітинному, тканинному, організмовому, популяційному, біосферному рівнях.

Біоритмічність є однією з основних властивостей усіх живих організмів, регулятором функцій тому суттєво поглибити знання про біоритмічність.

Періодичні зміни впливають на формування у живих істот біологічних ритмів, добових, сезонних, річних та інших. Унаслідок обертання Землі навколо своєї осі - добові ритми, зміна дня і ночі, впливає на процеси життєдіяльності та обмін речовин. У людини виявлено понад 100 життєвих функцій, які залежать від часу доби.

Найбільш сильною людина буває з 8 год. І зберігає фізичну активність до 12-ї, до14-ї години. Згодом, тобто з 14-ї, до 17 год. Відбувається новий приплив сил. Уночі, від 2-ї до 3-ї години людина найбільш слабка. У такий спосіб інтенсивність більшості фізіологічних процесів зростає вранці, спадає вночі. Ці дані слід взяти до уваги, плануючи розпорядок дня.

 

Періодичність біоритмів

Назва процесу

Тривалість

 

Нервовий імпульс

0,001 с

Серцевий цикл

0,8 с

Вдих-видих

8 с

Голодна перистальтика шлунка

30 хв

Зміна дня і ночі

1 доба

Менструальний цикл у жінок

28 діб

Народження потомства

1 рік

Зміна пір року

сезон (3 місяці)

Циклічність сонячної активності (11,2 год.)

багато років

 Найбільш гарячою людина буває о 18 год. , найбільш «холодною» - між 1-5 годинами. Коливання температури відзначено в різних людей від +0,6 – 1,3˚С. Приблизно в тому ж ритмі змінюється й частота серцевих скорочень і кровяний тиск, але о 13год. та о 21-й вона найбільш низька.

     

  Найважливішим добовим ритмом людини є чергування сну й неспання. Це співвідношення доволі індивідуальне: зважаючи на періоди працездатності, усіх людей можна поділити на «жайворонків» і «сов». Серед людей – 15-20% «жайворонків», кожна третя людина – сова, приблизно половина людей не помічає цих піків.

«Жайворонки» - енергійно працюють у першій половині дня , у «сов» - підвищена працездатність увечері. Люди, які належать до «жайворонків», відчувають увечері сонливість, рано лягають спати і швидко прокидаються.

«Сови» - прокидаються пізно і пізно засинають, найбільш працездатні в другій половині дня, деякі – навіть пізно ввечері, а то й у ночі. Кожній людині корисно знати власний і індивідуальний ритм роботи, щоб правильно розподіляти і використовувати енергію організму.

Визначення добового індивідуального ритму на основі картки

Зараз З допомогою Картки визначаємо індивідуальний хронобіологічний тип. Усіх людей можна поділити на «жайворонків», «сов» і «голубів». Серед усіх 15-20% - кожна третя людина – «сова», приблизно половина людей не помічає цих піків – «голуби».

Картка

Скориставшись тестом, визначте, до якої категорії («жайворонок», «сова», «голуб») ви належите (психологічний метод тестування).

 

1. Чи важко вам прокидатися рано-вранці:

а) так – 3;

б) майже завжди – 2;

в) рідко – 1;

г) неважко – 0?

2. О котрій годині ви переважно лягаєте спати:

а) після 1.00 год. - 3;

б) після 23.30 до 1.00 год. – 2;

в) від 22.00 до 23.30 год. – 1;

г) до 22 год. – 0?

3. Який сніданок ви вживаєте:

а) дуже калорійний – 3;

б) не дуже калорійний – 2;

в) одне варене яйце чи бутерброд – 1;

г) чашка чаю або кави – 0?

4. У який час доби виникають роздратування або незначні сварки:

а) у першій половині дня  – 1;

б) у другій половині дня – 0?

5. Від чого ви могли б легко відмовитися:

а) від чаю або кави вранці – 2;

б) від чаю ввечері – 0?

6. Чи легко ви під час канікул порушуєте свій режим харчування:

а) дуже легко – 0;

б) легко – 1;

в) важко – 2;

г) зазвичай не змінюю – 3?

7. Зранку вас очікують важливі справи. Наскільки раніше ви ляжете спати увечері:

а) більш, ніж на 2 год. – 3;

б) на годину – дві – 2;

в) менш, ніж на годину – 1;

г) як звичайно – 0?

8. Як ви можете без годинника визначити тривалість 1 хвилини?

а) менше хвилини – 0;

б) більше хвилини – 2?

Ключ до тесту: 0-7 балів – ви «жайворонок», 8-13 балів – ви «голуб» (аритмік), 14-20 балів – «сови». Кожній людині корисно знати власний і індивідуальний ритм  роботи, щоб правильно розподіляти і використовувати енергію організму.

 Добовий ритм: сон – активність.

Сон – це функціональний стан організму під час якого гальмується діяльність кори великого мозку. Сон поновлює енергетичний потенціал організму. Під час сну уповільнюється частота дихальних рухів, стає рідшим пульс, знижується кров’яний тиск та інтенсивність обміну речовин.

Методами електроенцефалограми (ЕЕГ) і полісомнографії доведено існування пяти стадій сну.

І стадія – неспання. Людина розслаблена.

Під час ІІ – поверхневий сон.

ІІІ і ІV – відповідають фазам глибокого сну.

Перші 4 фази характеризуються зниженням активності кори, розслабленням скелетних мязів, відсутністю рухів очей. Перші 4 ознаки – це повільний сон. Було помічено, що сон не є однорідним і періодичним, через кожен 70-120 хвилин повільні ритми змінюються швидкими, високочастотними ритмами. Цей період називають швидким сном, триває 20-30 хвилин, а потім знову змінюється повільним. Припускають, що швидко хвильовий сон пов’язаний з аналізом і обробкою інформації, в результаті швидкого сну виникають сновидіння.

Біологічне значення сну полягає у необхідності відновлення енергетичного потенціалу і структур нервових клітин, переведення інформації у довготривалу память. 

24.09.2020                                 9-А,9-Б, 9-В,9-Г, 9-Д класи  
Тема: ВЗАЄМОЗВ’ЯЗОК ПРИНЦИПІВ ОСОБИСТОЇ ГІГІЄНИ, РАЦІОНАЛЬНОГО ХАРЧУВАННЯ, РУХОВОЇ АКТИВНОСТІ, ПОВНОЦІННОГО ВІДПОЧИНКУ
Завдання: 1.Опрацюйте §4. 

        2.   Назвіть щонайменше 10 принципів (правил) здорового способу життя та запишіть їх в зошиті. Проаналізуйте, які з них стосуються особистої гігієни, раціонального харчування, рухової активності та відпочиинку.

Матеріали до уроку:

Здоров’я — найважливіша потреба людини, яка визначає її здатність до праці та забезпечує гармонійний розвиток особистості.

Здоровий спосіб життя — це спосіб життя окремої людини, спрямований на профілактику хвороб і зміцнення здоров’я. Наукові дані свідчать про те, що більшість людей, за умови дотримання ними всіх чинників здорового способу життя, мають можливість жити довго та щасливо.

Щоб жити, ми потребуємо їжі, води, мусимо рухатися, відпочивати і доглядати за своїм тілом. Інакше ризикуємо мати серйозні проблеми з фізичним здоров’ям, яке є основою психологічної рівноваги і високої якості нашого життя.

На жаль, чимало людей не дотримується найпростішого, обґрунтованого наукою здорового способу життя:

- одні стають жертвами недостатньої рухової активності, що спричиняє передчасне старіння;

- другі, переїдаючи, сприяють неминучому в таких випадках розвитку ожиріння, склерозу судин, цукрового діабету;

- треті не вміють відпочивати, страждають від безсоння, унаслідок чого виникають численні захворювання нервової системи: ослаблення організму, підвищена збудливість, швидка виснаженість основних нервових процесів, по рушення стану ендокринної системи тощо;

- деякі люди, недотримуються елементарних правил особистої гігієни, тим самим свідомо вкорочують своє життя.

 


17.09.2020                          9-А,9-Б, 9-В,9-Г, 9-Д класи
Тема: Взаємозв’язок фізичної, психічної, соціальної і духовної складових здоров’я.
Завдання: Повторити §1,2
Матеріали до уроку:

1.     Ознайомтесь, обміркуйте й обговоріть ситуацію.

Микола веде малорухливий спосіб життя, часто хворіє.

 

Як ви думаєте, чи позначиться слабке фізичне здоров’я на його соціальному здоров’ї, або, незважаючи на це, він може бути соціально успішною людиною?

 

2.     Алгоритм виконання завдання «Моє розуміння взаємозв’язку складових здоров’я».

Фізична

Психічна

Духовна

Соціальна

Ознаки хвороби

а) підвищена температура;

б) болить голова;

в) ломота у тілі;

г) відсутність апетиту;

Підвищується збудливість або апатія нервової системи (стрес, депресія)

«я не хочу нікого бачити»;

«не говоріть до мене»;

«все дістало».

Мої життєві принципи потребують додаткових вольових зусиль або я недотримуюсь загальноприйнятих правил

Я агресивно (нервово, збудливо) спілкуюсь з навколишніми або є мовчазним

 

3.                 Завдання: маючи вихідний стан людини, подумайте та письмово  спробуйте показати взаємозв’язок з іншими станами.

а) «мені несправедливо поставили низький бал» (соціальна)

б) «я не хочу виконувати домашні обов’язки» (духовна)

в) «у мене непорозуміння з товаришем/товаришкою (психічна)

 

Взірець 1.

«Після важкого дня мене болить голова (фізична складова)  – це стає причиною роздратування (психічна складова), яка робить мене або пасивною, або надзвичайно активною у спілкуванні (соціальна складова). Як наслідок, я порушую правила спілкування (духовна складова): можу накричати несправедливо на брата або батьків».

 

Взірець 2.

«Я не вивчила домашнє завдання, тому що не встигла (духовна складова). Отримала низький бал, внаслідок чого у мене поганий настрій (психічна та фізична складова). У мене апатія і на перерві дівчата починають мене нервувати, тоді я порушую правила тим, що накричу на них. У гіршому випадку почнеться штовханина і в нас синці або болить голова».

 

Взірець 3.

«Коли я хворіла (фізична складова), то була дуже агресивною (психічна складова), могла прикрикнути або підвищити голос під час розмови з мамою (соціальна). Водночас могла бути апатичною (психічна складова). Лінь (фізична та духовна складові) виконувати домашні завдання, йти на танцювальний гурток. Мене заставляли (соціальна складова). Я знервувалась (психічна складова)».

 4.Знайдіть необхідну інформацію і дайте відповідь на запитання. Олена полюбляє в’язати й витрачає на в’язання багато часу. Вона створює чудові речі, які потім дарує рідним і друзям.

Як це захоплення впливає на різні складові її здоров’я?

 

5.Яка справа для вас є хобі (найбільше подобається)? Заповніть графи таблиці на основі результатів попередньої вправи

СКЛАДОВІ ЗДОРОВ’Я

ПОЗИТИВНІ НАСЛІДКИ ХОБІ

НЕГАТИВНІ НАСЛІДКИ ХОБІ

ФІЗИЧНА

 

 

ПСИХІЧНА

 

 

ДУХОВНА

 

 

СОЦІАЛЬНА

 

 

 


 



9-А, 9-Б класи      27.05
Тема:Повторення матеріалу
Усний   журнал       «Старшокласник»
9-В,  9-Г,  9-Д класи     25.05
Тема:Повторення матеріалу

Усний   журнал       «Старшокласник»

1.ВСТУПНА ЧАСТИНА

Друзі! Сьогодні ми проведемо нелегку розмову про підступного ворога людства – алкоголь. В наш час важко знайти людину, яка б не знала, що потяг до спиртних напоїв шкідливий для здоров’я. І оскільки навички людини формуються з дитинства, то саме в школі постає одне з основних завдань оздоровлення життя нашого суспільства – вироблення в молодого покоління установки на негативне відношення до цієї шкідливої звички.     Але хто з нас зараз  задумується над тими наслідками, до яких може призвести випивка? А задумуватися варто… На допомогу у вирішенні цієї проблеми нам знову стане добрим порадником усний журнал  “Старшокласник ”!

2.СТОРІНКА ДОВІДКОВА

 Ця сторінка нашого усного журналу розкаже нам ще про одну шкідливу звичку — пияцтво. Давайте зробимо крок до розуміння цього трагічного явища. П'яниця або алкоголік — це запрограмована людина, що звикла до спиртного, має потребу в ньому і постійно вживає його. Так звані помірно, культурно випиваючі—це ті ж самі п'яниці. Культура і пияцтво — це такі несумісні поняття, як гарячий лід. Алкоголь змінює поведінку людини, робить її безглуздою. Тверезій людині, яка потрапила до п'яної компанії, багато що здається диким. Постійне вживання алкоголю приводить до психічної деградації особистості та інших хвороб, таких, як цироз печінки, гепатит, рак шлунку, язва. Але алкоголізм — це не лише втрачене здоров'я, це неприємності, горе, сльози і навіть смерть.

3. СТОРІНКА  ІСТОРИЧНА

“Викрадач розуму” – так називають алкоголь з давніх часів. Про п’янкі властивості спиртних напоїв люди довідалися не менше як за 800 років до н.е. – з появою керамічного посуду, завдяки якому стало можливим виготовлення алкогольних напоїв з медом, плодових соків і дикоростучого винограду. Так, відомий мандрівник М.М.Моклухо-Маклай спостерігав за папуасами Нової Гвінеї, які не вміли ще добувати вогонь, але вже знали прийоми приготування хмільних напоїв. Чистий спитр почали отримувати в VI-VII ст. араби і називали його “аль коголь”, що означає “одурманюючий”. Першу пляшку горілки виготовив араб Рагес у 680 році. Міцні алкогольні напої широко поширилися по всьому світі, насамперед за рахунок постійно зростаючого промислового виробництва алкоголю з дешевої сировини. Алкоголь настільки швидко увійшов у побут, що практично жоден художник чи поет не обходив цю тему. Сцени пияцтва зображені на картинах старих голландських, італійських, іспанських і німецьких художників. Злу силу алкоголізму розуміло багато перших людей свого часу. Відомий релігійний реформатор тих часів Мартін Лютен писав: “Кожна країна повинна мати свого диявола, наш німецький диявол – добра бочка вина”.

4.СТОРІНКА ПРО ЗНАМЕНИТОСТЕЙ

    Серед відомих знаменитих і великих людей зустрічались і зустрічаються любителі “зеленого змія”. Це і письменники, і художники, і співаки, і політики та багато інших. Вінцент ван Гог – великий і відомий художник дуже зловживав абсент культовий напій французької богеми ХІХ ст.,що дуже вплинуло на його творчість. Ернест Хемінгуей – відомий американський письменник, один із найвпливовіших в США минулого століття. Лауреат Нобелівської премії 1954 року з л-ри одержаної за відому повість “Старик та море”, журналіст… В червні 1961 року він приклав до голови мисливську рушницю покінчив з собою, сидячи на своєму ранчо. Уільям Фольклер – іще один лауреат Нобелівської премії з літератури народився і виріс в сім’ї алкоголіків Про алкоголізм серед відомих людей можна говорити багато. Іще були М.В.Ломоносов, С.Єсенін, В.Висоцький, Теодор Драйзер та багато інших. Для багатьох письменників питання “творити чи пити?” перетворилось в лозунг “творить і пить!”. Всіх не перерахувати!Але не дивлячись на їх геніальність фінал завжди  трагічний.

5.СТОРІНКА ПРО УКРАЇНУ

    Із різноманітних історичних документів відомо, що до XVIст. Україна була країною тверезості. Український  історик і етнограф, знавець звичаїв і обрядів народу Олекса Воропай   довів, що в Київській Русі пили дуже мало. Лише на певні свята варили медовуху, брагу або пиво, міцність яких не перевищувала 5-10градусів. Чарка (“братчина”) пускалася по колу, і з неї кожний надпивав кілька ковтків. У будні ніяких спиртних напоїв не дозволялося, і пияцтво вважалося великою ганьбою і гріхом.


                       « Пияцтво в Україні вважалось гріхом…»

6.СТОРІНКА ПРО ЗАПОРІЗКУ СІЧ

     На Запорізькій Січі  запорожці, хоч і віддавали дань гучним веселощам, особливо після вдалих походів, однак, не вдавались до розгулу і пиятики і не втрачали власної гідності. А веселитися вони вміли і без горілки, міряючись силою і спритністю. Під час плавання козаки зовсім не пили горілки і взагалі не брали її з собою, а якщо знаходиться у човні п'яний, то його отаман наказував кинути за борт. І під час походів козаки зовсім не пиячили(адже любий прорахунок міг коштувати життя), а якщо трапляється щось, то проступок цей засуджувався, не дивлячись на звання козака.

 Про це свідчить "міцний наказ" від 28 січня 1756 року кошового отамана Григорія Федоровича Лантуха з товариством, самарському полковнику Івану Водолазу за те, що він "по своєму безумию, помрачившись проклятим люлькою й пьянством, войсковиє универсалії (закони) презрел и грабительство учинил, чего ради в коше войска низового определено ... за таковиє безрассудниє поступки, его, яко недоброго сина, срекремендовать( тобто висікти і відібрати звання)".

Ось так. Тому і вам раджу не піддаватися впливу шкідливих звичок.

 

7.СТОРІНКА ПРО АЛКОГОЛЬ І ДИТИНУ

   “Шкідливі звички – це твоя розруха і твоя смерть”, - говорить Владислав Коваленко. Ще більшою розрухою є алкоголізм. Зрозуміло, порушується і розвиток здібностей: дитина або підліток починає погано розуміти, тупіє, що зразу ж відбивається на результатах навчання. Якщо ж дитина вживає алкоголь часто, то затримується психічний розвиток приблизно на один рік. Щоб нічого такого з вами не трапилося , лікарі, змушені ось так при допомозі плакатів, лекцій, рекомендованої літератури звертається до тих, хто п’є: повірте на слово, що все це дуже-дуже серйозно! Підступність акоголю полягає в тому, що розплата готується поволі і наступає непомітно. Але вона - неминуча.

8.СТОРІНКА  СТАТИСТИЧНА

    Офіційно на обліку в медичних закладах України перебувають до 1 млн хворих на хронічний алкоголізм. Про те реальна кількість залежних у 8-10 раз більше. Щороку в Україні гине від алкоголю та наркотиків майже 380 тис.осіб, а понад 30% чоловіків не доживають до пенсійного віку. Окрім того, за даними Всесвітньої організації охорони здоров’я з-поміж 40 країн Європи за к-стю підлітків, які регулярно вживають алкоголь. За результатами отриманого матеріалу вчені склали перелік країн, в яких явище так званого “підліткового алкоголізму” набуло особливо загрозливих масштабів. Перше місце – за Україною, де 40% підлітків вживають алкогольні напої принаймні раз на місяць.

9. СТОРІНКА ПІЗНАВАЛЬНА       

    Наведемо дані досліджень. 100 років тому американський лікар Дагделль зайнявся вивченням генеалогічного дерева арештантів однієї з Нью-Йоркських в'язниць. Злочинці були родичами. Він відшукав їх родоначальника, який жив у XVIII столітті. Ним виявився гіркий п'яниця. Його потомство нараховувало 709 чоловік, з яких 77 — злочинці(у тому числі 12 вбивці), 85—дегенерати (основна причина—алкоголь), 174 — повії, 206 — жебраки. Є таке поняття — закон трьох поколінь. Доказом цього слугують дослідження французького психіатра Морреля, який вивчав деградацію поколінь алкоголіків. Він дійшов висновку, що у четвертого покоління алкоголіків потенціал їх розвитку вичерпується. Рід закінчується. Сумно, але за статистикою, ми одне покоління вже "пропили" і почали "пропивати" друге. Пора зупинитись. Нашому поколінню слід серйозно замислитись.

 

10. СТОРІНКА  ФІЛОСОФСЬКА

Від вина гине краса; вином скорочується молодість. Горацій

 Сп’яніння є добровільне божевілля. Аристотель

Звичка до алкоголю є більшим злом для людства, ніж війна, голод і чума, разом взяті. Ч.Дарвін

Пияцтво – причина слабості і хворобливості дітей. Гіпократ

П’яному і на світлій вулиці темно. К.Д.Ушинський

 

11.СТОРІНКА  ДРУЖНІХ  ПОРАД

Допоможіть порадою тим, хто хоче припинити вживання алкоголю.

1.Можна припинити вживати алкоголь на деякий час до поступового зменшення кількості його вживання загалом.      

 2. Можна менше купувати спиртного та використовувати якомога слабші напої, наприклад, легке пиво в тому числі безалкогольне, безалкогольне вино.

 3. Радимо не обирати собі “улюбленого” напою.                                                        4. Стежте за тим, щоб поїсти, якщо довелося вживати алкоголь.                                               

 5. Не вживайте алкоголь після опівночі. 

  6. Навчіться казати “Ні, дякую!” і поважайте “Ні!”, яке сказали інші.

12. СТОРІНКА   ЗАКЛЮЧНА

   Гортаючи сторінки нашого усного журналу, довідавшись про шкідливий вплив алкоголю на ваш молодий та іще здоровий організм і користуючись нашими порадами Ви отримуєте шанс на довге, здорове життя. Тепер коли ви про все це знаєте і якщо ви все зважили, усе зрозуміли, то зробіть ще одне зусилля і вирішіть ніколи не торкатись чарки! Пам'ятайте: здоров’я, справжня радість життя і щастя не сумісні з алкоголем. 



9-А, 9-Б класи      20.05
Тема: Інформаційне суспільство і сталий розвиток 
Завдання:
Опрацювати §30

9-В,  9-Г,  9-Д класи     18.05
Тема: Інформаційне суспільство і сталий розвиток  
Завдання:
1. Опрацювати §30
Матеріали до уроку:




9-А, 9-Б класи      13.05
Тема: Повторення матеріалу  
Завдання:
Готуємося до підсумкової роботи (15.05 о 10-00 год). Повторити §23-29

9-А, 9-Б класи      06.05
Тема: Глобальні загрози, породжені діяльністю людини та їх вплив на здоров'я.  
Завдання:
1. Виконати тестові завдання до 23 год. 6 травня за посиланням:
https://naurok.com.ua/test/join 
Коди  доступу:
9-А - 758655
9-Б - 124913
 Тільки одна спроба проходження, чітко вказуючи прізвище і ім'я
2. Опрацювати §29

9-В,  9-Г,  9-Д класи     04.05
Тема: Глобальні загрози, породжені діяльністю людини та їх вплив на здоров'я.  
Завдання:
1. Виконати тестові завдання до 23 год. 4 травня за посиланням:
https://naurok.com.ua/test/join 
Коди  доступу:
9-В клас - 763968
9-Г клас - 792762
9-Д клас - 432387
Тільки одна спроба проходження, чітко вказуючи прізвище і ім'я
2. Опрацювати §29
Матеріали до уроку:














9-А, 9-Б        29.04
Тема: Безпека як потреба людини.  
Завдання:
1. Виконати тестові завдання за посиланням:
https://naurok.com.ua/test/join Код доступу:272288
Тест виконувати 1 раз
2. Опрацювати §27

9-В,  9-Г,  9-Д класи     27.04
Тема: Безпека як потреба людини.  
Завдання:
1. Виконати тестові завдання за посиланням:
https://naurok.com.ua/test/join Код доступу:287030 
Тест виконувати 1 раз
2. Опрацювати §27
3.Розгляньте подані ситуації. До яких наслідків це може призвести?( ситуації обговоримо під час конференції)
Завдання 1. Підліток постійно ходить у навушниках, слухаючи музику, перебуваючи «на своїй хвилі», при цьому протягом дня він неодноразово переходить вулицю. У якій сфері та які ризики на особистому рівні виникають у разі такої поведінки? До яких наслідків вони призводять?
Завдання 2. Підліток погано вчиться, йому нецікаво читати книги, у нього немає звички до праці, він не вміє сказати собі слово «треба». У якій сфері та які ризики на особистому рівні виникають за такої поведінки? До яких наслідків вони призводять?
Завдання 3. Підліток під час спілкування в Інтернеті повідомляє про себе різні відомості: адресу, телефон, інформацію про місця, де він буває. Він з легкістю заводить друзів у різних соціальних мережах та погоджується на зустрічі з незнайомцями. У якій сфері та які ризики на особистому рівні виникають за такої поведінки? До яких наслідків вони призводять?
Завдання 4.Під час епідемії серйозного інфекційного захворювання людина відвідує масові скупчення людей,не миє руки з милом.До яких наслідків це може призвести?
9-А, 9-Б класи       22.04
Тема: Безпека як потреба людини.

Матеріали до уроку.

Безпека людини – це забезпечення захисту фундаментальних прав і свобод, що становлять основу життя людини. Поняття «безпека» визначається як захищеність суспільства, особистості, держави від небезпек, загроз та надзвичайних ситуацій.
Небезпеки, створені самою людиною, різноманітні. Війни, тероризм, злочини, СНІД, голод, наркоманія, техногенні катастрофи – і це ще далеко не весь перелік.
Важливою ознакою якості життя є захищеність людини від різних небезпек і загроз. Можна виділити такі найважливіші аспекти безпеки людини:
  • Екологічна безпека передбачає захист від екологічних катастроф та екологічного забруднення, наявність чистого повітря й води; можливість проживання в екологічно чистому середовищі й придбання екологічно безпечної їжі.
  • Економічна безпека означає забезпеченість доходом, достатнім для задоволення насущних потреб.
  • Продовольча безпека — доступність основних продуктів харчування.
  • Суспільна й культурна безпека передбачає захист культурного різноманіття й суспільного розвитку від руйнівних тенденцій.
  • Особиста безпека — це свобода й захист людини від загроз насильства.
  • Політична безпека пов'язана з можливістю жити в тому суспільстві, що визнає основні права людини.
  • Безпека для здоров'я означає можливість жити в безпечному для здоров'я довкіллі, доступність ефективного медичного обслуговування.
3. Створення безпечних умов існування з урахуванням індивідуальних особливостей
Загроза – це сукупність умов та чинників, що створюють небезпеку для життєво важливих інтересів особистості, суспільства, держави.
Для створення умов, безпечних для життя та існування, слід максимально знизити загрози й ризики, враховуючи те, що вони будуть різними у зв'язку з індивідуальними особливостями людей:
  1. Деякі загрози однакові для всіх людей, наприклад тероризм, екологічні катастрофи, злочин­ність, хвороби.
  2. Інші загрози можуть становити небезпеку для певної груп людей, наприклад, насильство над жінками й дітьми.
  3. Є загрози тривалі й короткочасні, глобальні й регіональні, природного характеру й антро­погенного.
  4. Одним загрозам можна запобігти повністю, іншим — тільки частково, третім — неможливо запобігти зовсім, наприклад землетрусу.
Кожна людина повинна передбачити небезпеки і готуватися до них заздалегідь, бути готовою протистояти будь-якій небезпеці та дотримуватися основних правил безпеки:
  1. Передбачувати та розпізнавати небезпеки і по можливості уникати їх.
  2. Знати небезпеки навколо і власні можливості.
  3. За необхідності діяти швидко і грамотно, виконуючи правила щодо збереження свого житія.
Сучасна людина повинна навчитися аналізувати джерела та причини виникнення небезпек, передбачувати їх появу, оцінювати її вплив на людину та довкілля. Усе це дозволить мінімізувати помилкові дії людини, своєчасно попередити загрозу для безпеки людини, пом'якшити негативні наслідки або запобігти їм.






Завдання:
1. Опрацюйте §27
2.Виконайте ситуаційні завдання на ст.135.
Обговорення відбудеться під час конференції, прояку повідомлю додатково.

Немає коментарів:

Дописати коментар