Біологія



Виконайте тести за наступним посилання
https://naurok.com.ua/test/join
Код доступу 1372292



























10-Б клас         26.05
Тема: Повторення матеріалу

Завдання з біології 10 клас

  Завдання з однією правильною відповіддю

1.       Частину пагона, де листок прикріплюється до стебла називають:

1)      вузлом

2)      пазухою листка

3)      міжвузлям

4)      листковим рубцем

2.       Систематична категорія , характерна лише для царства Тварини –

1)      порядок

2)      ряд

3)      відділ

4)      рід

3.       Укажіть елемент будови кістки, який забезпечує ріст кісток в товщину:

1)      червоний кістковий мозок;

2)      жовтий кістковий мозок;

3)      хрящова тканина;

4)      окістя.

4.       Кров тече під найменшим тиском:

1)      у аорті;

2)      в артеріях;

3)      у венах;

4)      у капілярах.

5.       Укажіть, який відділ головного мозку є центром формування емоцій:

1)      середній мозок;

2)      мозочок;

3)      довгастий мозок;

4)      лімбічна система.

6.       Багатощетинкові черви (поліхети):

1)      роздільностатеві;

2)      гермафродити;

3)      змінюють свою стать протягом життя;

4)      безстатеві, так як можуть розмножуватися шляхом відриву частини тіла.

7.       Під час світлової фази фотосинтезу відбувається:

1)      біосинтез білка;

2)      біосинтез вуглеводів;

3)      утворення вуглекислого газу;

4)      утворення кисню.

8.       Укажіть стан максимальної напруженості клітин, що визначається заповненням вакуолі клітинним соком:

1)      транспірація;

2)      аерація;

3)      тропізм;

4)      тургор.

9.       Макромолекули транспортуються з клітини шляхом:

1)      екзоцитозом;

2)      ендоцитозом;

3)      Зполегшеної дифузії;

4)      пасивного транспорту.

10.                       Анаболізм – це:

1)    Окиснення до спільних проміжних продуктів мономерів

2)    Ферментативний процес синтезу ліпідів

3)    Ферментативне розщеплення білків

4)    Виділення енергії

 

 Завдання з декількома правильними відповідями

11.   До родини Злакові відносяться:

1)      очерет;

2)      суріпка;

3)      арахіс;

4)      ріпа;

5)      бамбук.

12.                       В ектодермі поліпів:

1)    Розміщені нервові клітини

2)    Залозисті клітини

3)    Епітеліально-мязові клітини

4)    Протонефридії

13.   Осмислене запам’ятовування переважає механічне, оскільки воно:

1)      короткотриваліше;

2)      непродуктивне;

3)      ефективніше;

4)      довготриваліше.

14.                       Синапс –

1)    Місце контакту аксона

2)    В основі лежить рефлекторна дуга

3)    Має ацетилхолін

4)    Утворює нейроглію.

15.   Виберіть з наведеного переліку характеристики повільнохвильового сну:

1)      зниження електричної активності кори великих півкуль;

2)      напруження мімічних і скелетних м’язів;

3)      розслаблення мімічних і скелетних м’язів;

4)      сновидіння;

5)      відсутність сновидінь.

16.                       Вірус кору:

1)    Чутливий до дії сонячного проміння

2)    Поза організмом вірус зберігається не більше 30 хв.

3)    Хворіють собаки, вовки, лисиці…

4)    Довго зберігається у нервовій тканині навіть після смерті організму.

5)    Основний шлях передачі інфекції – парентальний.

17.   Нестатеве і вегетативне розмноження має біологічне значення:

1)      як єдиний спосіб розмноження для деяких видів;

2)      для надання дочірнім особинам нових ознак;

3)      для видів, особини яких виявилися ізольованими від інших;

4)      для збільшення чисельності особин за незначний проміжок часу.

18.   Розходження хромосом відбувається під час:

1)      профази;

2)      анафази;

3)      телофази;

4)      метафази;

5)      інтерфази;

19.   Овогенез - це:

1)      процес розвитку жіночих статевих клітин;

2)      процес розвитку чоловічих статевих клітин;

3)      процес формування жіночої статевої залози;

4)      розвиток пухлини;

5)      ембріональний розвиток нижчих хребетних.

20.                       Рідкі чи газуваті продукти обміну рослинних клітин:

1)    Мають здатність пригнічувати живі організми

2)    Характеризуються різноманітним хімічним складом

3)    Фітонциди

4)    Алкадоїди

5)      Фітогормони

 Завдання на послідовність біологічних процесів або встановлення відповідності.

21.   Установіть відповідність між терміном та його значенням:

1)                  генотип

А . залежність ступеня вияву ознаки від кількості неалельних генів

2)                  плазміди

Б. хромосомний набір

3)                  полімерія

В. сукупність спадкової інформації організму

4)                  каріотип

Г. позахромосомні чинники спадковості

22.   Установіть відповідність між структурами клітини та функціями, які вони виконують :

1 мітохондрії

А. синтез білків

2 ядро

Б. збереження і передача спадкової інформації

3 ендоплазматична сітка

В. зв’язок між органелами у клітині

4 рибосоми

Г. синтез АТФ

 

Д. захисна

23.   Установіть відповідність між гормоном та залозами, що його продукує:

1 інсулін

А. підшлункова

2 тироксин

Б. гіпофіз

3 адреналін

В. щитоподібна

4 соматотропін

Г. надниркові

 

Д. статеві

24.                       Установи відповідність між термінами та визначеннями:

1.     Світлова фаза фотосинтезу

А. органела, що складається зі стопок сплощених цистерн, розташованих навколо ядра

2.     Компартменти

Б. зона реплікації молекули ДНК, яка має Y-подібну форму

3.     Реплікаційна «виделка»

В. структури, що входять до складу клітинного центру й мають вигляд порожнього циліндра

4.     Центріолі

Г сукупність реакції фотосинтезу, які відбуваються на мембранах тилакоїдів за наявності світла

 

Д. окремі функціональні ділянки клітини, на які вона поділена плазматичними мембранами

 

 

25.   Установіть відповідність між компонентами внутрішнього середовища та їх функціями :

1 плазма

А. поживна

2 лімфа

Б. захисна

3 тканинна рідина

В. здійснює зв’язок між клітинами

 

Г. бере участь у зсіданні крові

 

 Завдання з розгорнутою відповіддю.

26.                       В овець сіре забарвлення вовни домінує над чорним, а довговухість неповністю домінує над безвухістю. Від схрещування сірих коротковусих овець отримали 112 ягнят, серед яких було 7 чорних безвухих. Скільки отримали сірих коротковусих ягнят?

2

28.                       Дві чорні самки миші схрестили з коричневим самцем. Одна самка за кілька разів народила 20 чорних і 17 коричневих мишенят, а друга – 33 чорних мишеняти. Визначте генотипи батьків і потомства.

 

 

 

Відповіді на завдання 10 клас

 

1.     -1

2.       -2

3.       -4

4.       -3

5.       -4

6.       -1

7.       -4

8.       -4

9.       -1

10.   -2

11.   -1, 5.

12.   -1, 3

13.   -3, 4

14.   -1, 3

15.   -1, 3, 5

16.   -1, 2

17.   -1, 3, 4

18.   -2

19.   -1, 3

20.   -1, 2, 3

21.   1а 2г 3в 4б

22.   1г 2б 3в 4а

23.   1а 2в 3г 4б

24.           1г 2д 3б 4в

25.   1а 2б 3в

 

26

Дано:

Розв’язання:

А – ген сірого забарвлення вовни;

а – ген чорного забарвлення вовни;

В – ген довговухості;

b – ген безвухості;

АА - сірі вівці;

Аа – сірі вівці;

аа – чорні вівці;

ВВ –довговухі тварини;

Вb- коротковухі тварини;

bb- безвухі тварини.

Р  АаBb x АаBb

G      АB           АB

         Ab            Ab

          aB            aB

           ab            ab


Знайти:

N (сірих коротковусих ягнят) -?

 

 

 

Заповнюємо решітку Пеннета

F

AB

Ab

aB

ab

AB

AABB

сірі довговухі

AABb

сірі коротковухі

AaBB

сірі довговухі

AaBb

сірі коротковухі

Ab

AABb

сірі коротковухі

AAbb

сірі безвухі

AaBb

сірі коротковухі

Aabb

сірі безвухі

aB

AaBB

сірі довговухі

 

AaBb

сірі коротковухі

aaBB

чорні довговухі

aaBb

чорні коротковухі

ab

AaBb

сірі коротковухі

Aabb

сірі безвухі

aaBb

чорні коротковухі

аabb

чорні безвухі

 

 

Cірі довговухі вівці – 3/16 = 18,75%

Cірі коротковухі вівці -6/16 = 37,5%

Cірі безвухі вівці – 3/16 = 18,75%

Чорні довговухі вівці – 1/16 = 6,25%

Чорні коротковусі вівці – 2/16 = 12,5%

Чорні безвухі вівці – 1/16 = 6,25%

Визначаємо кількість сірих коротковусих ягнят:

112 ягнят – 100  % 

X ягнят – 37,5%

Х =  = 42  (ягняти).

Відповідь:  Cірих коротковухих ягнят – 42.

                                


28.            

 

Дано:

Розв’язання:

А – ген чорної масті;

а – ген коричневої масті;

АА – чорні миші;

Аа – чорні миші;

аа – коричневі миші;

 

Перша самка                   друга самка

Р  Аа x аа                    Р  АA x аа        

F     20Aa і 17аа                F     33Aa

      чорні    коричневі              чорні

 

Знайти:

Генотипи батьків і потомства-?

 

 

Відповідь: За генотипом самець – гомозиготний рецесивний (аа). Перша самка – гетерозиготна ( Аа), її 20 мишенят – гетерозиготні (Аа) і 17 – гомозиготні рецесивні (аа). Друга самка – гомозиготна домінантна (АА); всі її мишенята – гетерозиготні (Аа).

 

 

10-Б клас         21.05
Тема: Постембріональний розвиток людини
Завдання: Опрацювати §64




10-Б клас         19.05
Тема: Повторення матеріалу
Завдання:
1. Готуємося до котрольної роботи по темі: "Репродукція та розвиток"
Повторити §53-63

10-Б клас         14.05
Тема: Ембріогенез людини
Завдання:
1.Опрацювати §63
2. Готуємося до котрольної роботи по темі: "Репродукція та розвиток"
Матеріали до уроку









10-Б клас         12.05
Тема:Репродуктивне здоров’я. Сучасні можливості та перспективи репродуктивної медицини.
Завдання:
1.Повторити §61-62.
2. Дати відповіді на запитання для самоконтролю (усно).
3. Готуємося до котрольної роботи по темі: "Репродукція та розвиток"

10-Б клас         07.05
Тема:Репродуктивне здоров’я. Сучасні можливості та перспективи репродуктивної медицини.
Завдання:
1. Виконайте тест за посиланням https://naurok.com.ua/test/join до 20 години 7травня. Код доступу 361773
2.Опрацюйте §62
 Матеріали до уроку:

Репродуктивна медицина в останні роки здобула велику популярність, оскільки щораз більше пар не може самостійно зачати дитину та вдається до допомоги медиків.

Репродуктивна медицина - це комплекс медико-біологічних знань і досвіду, спрямований на розв’язання проблеми дітонародження та планування сім’ї. Наразі репродуктивна медицина зробила крок уперед, завдяки чому з’явилися новітні методики, спрямовані на реалізацію репродуктивної функції пар, які не можуть зачати дитину природним шляхом. Доречно розглянути декілька сучасних методів репродуктивної медицини.

Метод екстракорпорального запліднення (ЕКЗ) полягає в тому, що в жінки за допомогою спеціальної гормональної терапії провокують вироблення яйцеклітин, які витягують і запліднюють у сприятливих умовах за допомогою сперми її чоловіка або донора. Надалі отриманий ембріон уводять у порожнину матки, що уможливлює вагітність 

Заморожування ембріонів необхідно для повторного ЕКЗ. Наприклад, досить часто трапляються випадки, коли перше ЕКЗ не закінчується вагітністю. Щоб жінка не піддавалася зайвий раз гормональній терапії, під час першого ЕКЗ у неї беруть кілька яйцеклітин, які запліднюють. Тільки два ембріони впроваджують у порожнину матки за екстракорпорального запліднення, решта проходять кріозаморозку для можливого повторного ЕКЗ.


Екстракорпоральне запліднення





10-Б клас     05.05
Тема:Суть і біологічне значення запліднення.
Завдання:
1.Опрацюйте §61, перегляньте відео

2, Самостійна робота на зіставлення. ст.241

10-Б клас      30.04
Тема:Особливості гаметогенезу у людини. Статеві клітини.
Завдання:
1..Перегляньте відео:
https://www.youtube.com/watch?v=EJjE78TrdBk&t=4s
https://www.youtube.com/watch?v=6FPJ6xwhm_k
2. Опрацюйте§60, заповніть таблицю " Порівняльна характеристика яйцеклітин і сперматозоїдів."
3.Виконайте тест до 3 травня 18-00 год. за посиланням https://naurok.com.ua/test/join код доступу 890881
4. Ознайомтесь з матеріалами до уроку
Матеріали до уроку:





10-Б клас 28.04
Тема: Онкологічні захворювання та онкогенні чинники.
Завдання:
1. Виконати тестові завдання за посиланням:https://naurok.com.ua/test/join
Код доступу 334484.
2. Опрацювати параграф 59.
Матеріали до уроку:
















10-Б клас 23.04
Тема: Старіння та смерть клітини. 
Основні поняття: старіння клітин,смерть клітин, апоптоз, некроз.
Теоретичний матеріал.
Старіння клітини – закономірний не обернений руйнівний процес вікових змін, що призводить до порушень метаболізму клітини, її пристосувальних можливостей, підвищує вірогідність її смерті.
Найпоширенішими видами клітинної загибелі є апоптоз і некроз Природна запрограмована смерть клітини називається апоптозом, на відміну від некрозу – пасивної загибелі клітин внаслідок інтенсивної дії шкідливих факторів навколишнього середовища (травм, нестачі кисню, високої температури тощо). Слід зазначити, що обидва процеси (апоптоз і некроз) можуть відбуватися незалежно один від одного, послідовно, і навіть одночасно.

На клітинному рівні смерть – процес нормальний і необхідний, відсутність якого порушила б певним чином функції організму. Розглядаючи смерть клітини як біологічну проблему, що не пов’язана зі смертю цілого організму, можна виділити дві категорії цього явища: смерть клітин внаслідок старіння, яка впродовж життя організму врівноважується відповідними  новоутво-реннями і заміщеннями молодих клітин; та смерть, яка настає у результаті нормальних процесів розвитку й диференціації, наприклад, під час ембріонального розвитку організмів, метаморфозу личинок тощо. 
 Апоптоз – це нормальний генетично запрограмований процес загибелі клітин під час розвитку організму. 


Порівняльна характеристика апоптозу та некрозу клітини Ознаки
Апоптоз
Некроз
Причини загибелі клітин
Руйнування ДНК, порушення роботи генів, метаболізму клітини внаслідок сприйняття мембранними рецепторами сигналів зовні, порушення ферментних систем клітини
Порушення цілісності мембран внаслідок агресивних зовнішніх чинників (температури, опромінення, токсичних речовин)
Локалізація первинного ушкодження
В ядрі
В плазмалемі
Швидкість розвитку
1-12 год
В межах 1 год
Зміни розміру клітини
Зменшення (зморщення)
Збільшення (набухання)
Зміни ядра
Спіралізація хроматину, каріопікноз, фрагментація
Набухання
Зміни в цитоплазмі
Конденсація гіалоплазми, ущільнення гранул
Розрив мембран гранул, їх лізис
Зміни плазмалеми
Втрата мікро ворсинок, утворення пухирців
Порушення цілісності
Стан ДНК
Розрив на великі фрагменти
Невпорядкована деградація
Залежність від органічних сполук та енергії
Залежить від енергії АТФ, синтезу РНК і білка
Не залежить
Завершальні стадії загибелі
Фагоцитоз апоптозних тілець макрофагами сполучної тканини без запального процесу й імунної відповіді організму
Фагоцитоз залишків клітини, супроводжується запальним процесом та імунними реакціями




Завдання
1. Опрацювати §58, повторити§56,57
2. Самостійна робота з ілюстрацією на ст.229-230




10-Б клас   21.04 
Тема: Причини порушення клітинного циклу та їхні наслідки.
Основні поняття: клітинний цикл, мітоз, інтерфаза, пресинтетична фаза, синтетична фаза, постсинтетична фаза, апоптоз, некроз, геронтологія.
Теоретичний матеріал:
       


Порушення клітинного циклу та їхні наслідки. Контроль за нормальним перебігом клітинного циклу має виняткове значення для підтримання нормального клітинного складу організму. Наприклад, епітеліальні клітини, які вистилають кишечник, діляться частіше ніж двічі на добу, оскільки за цей час гине багато цих клітин, термін існування яких вичерпано. Натомість клітини печінки (гепатоцити) діляться лише раз чи два протягом року. Більшу частину клітинного циклу вони перебувають у G1-періоді інтерфази. Дозрілі нейрони та м’язові клітини зазвичай ніколи не виходять з інтерфази і не діляться. Таким чином, інтервал між двома послідовними поділами клітин певного типу залежить від тривалості їхнього життя, стадії розвитку організму (період росту, дозрівання, старіння) тощо.

Наслідком порушення регуляції клітинного циклу може бути нестримний поділ клітин, що призводить до розвитку онкологічних захворювань.

Закріплення матеріалу:
І Тести
1. Прикладом апоптозу є :
   А-загибель клітин при гипоксії
   Б -интерфазна загибель клітин
   В -токсичне  пошкодження клітин
   Г - перекисне пошкодження клітин
2. Основною біохімічною ознакою апоптозу є:
   А - деградація білка
   Б - фрагментація полісахаридів
   В - ензиматичне розщеплення РНК
   Г - міжнуклеосомна деградація ДНК
3.Під час апоптозу відбувається:
    А - зморщування клітин
    Б - набухання клітин
    В - розрив мембран
    Г - запалення


Завдання:
1. Опрацюйте §58
2. Виконайте завдання на закріплення в зошиті, результати обговоримо під час конференції на платформі ZOOM 23 квітня за розкладом уроку
3 Перегляньте відео
https://www.youtube.com/watch?v=umvQh49Zyxs

Немає коментарів:

Дописати коментар